0

Retriitit

˜ RETRIITTI (< ransk. retrait, ’vetäytyminen’) Retriitin aikana opettelemme hengittelyä, kehon kuuntelua ja pysähtymistä – unohtamatta ihanaa, lempeää Hathajoogaa ja Äänimaljarentoutusta. Ulkoilemme kauniissa luonnossa, nautimme

Lue lisää »

Jooga

∼ Joogatunnillani opetellaan rentoutumaan, hengittämään, vahvistamaan ja kuuntelemaan omaa kehoa lempeän Hathajoogan keinoin. Rentoutuksessa käytän hyväksi maagisia Äänimaljoja. Tarvitset vain mukavan asun, maton ja filtin,

Lue lisää »

Äänimaljarentoutus

∼ Äänimalja on kaunissointuinen instrumentti, jota soitetaan joko hieromalla puisella kapulalla tai villasta huovutetulla iskimellä. Äänimaljojen lempeä ääni soi pitkään, ja niiden soinnut rentouttavat ja rauhoittavat.

Lue lisää »

Kotijoogaa

 
Sain jälleen kunnian kirjoittaa artikkelin Crohn ja Colitis ry:n IBD-lehteen. IBD on nimitys tulehduksellisille suolistosairauksille, joista voit lukea lisää täältä yhdistyksen sivuilta. Itse sairastan Crohnin tautia, josta aikanaan kerroinkin tässä postauksessa, Sairaan Terve.
Halusin antaa vinkkejä joogaliikkeisiin, joita voit tehdä itsenäisesti kotona ja jotka tekevät hyvää kipuilevalle masulle. Tietenkin julkaisen ohjeeni nyt myös teille. ♥
 

 

Kotijoogaa

 
 
Helppoja joogaliikkeitä voit tehdä itsenäisesti kotonakin. Kotoisa oloasu käy hyvin joogaan, joten voit heittäytyä matolle milloin tahansa.
Rauhallinen ja lempeä Hathajooga koostuu joogan perusliikkeistä, eli asanoista, ja on monien nykyaikaisten joogalajien perusta. Harjoitusten myötä mieli rauhoittuu, keskittymiskyky paranee ja keho vahvistuu. Harjoitukset venyttävät ja notkeuttavat lihaksia ja nivelsiteitä, pitävät selän ja nivelet joustavina, edistävät verenkiertoa ja ruuansulatusta, sekä auttavat oikean hengitystekniikan löytymisessä. Lähde kokeilemaan.
 
Käy selinmakuulle, anna kehon ja mielen hetki rauhoittua. Mikään liikkeistä ei saa tuottaa kipua, etene rauhallisesti, kuuntele kehosi tuntemuksia. Hermoston rauhoittuessa, vatsakin rauhoittuu.
 

 
 

 
 

Synkroninen hengitys

Tuo polvet koukkuun vatsan päälle. Ota kämmenillä kiinni polvista. Ulos hengittäessä vedä polvia kohti rintaa ja sisään hengittäessä työnnä polvia kauemmaksi, suoristaen kädet. Vatsa saa tilaa sisäänhengitykselle, selkä rentoutuu ja saa hyvää liikettä hengityksen rytmissä. Vatsa saa liikettä. Toista muutamia kertoja.
 
 

 
 

 
 

Dynaaminen Krokotiili

Suorista kädet sivuille, kämmenet kohti lattiaa. Koukista polvet, laske kantapäät lattiaan, lantion leveydelle. Ulos hengittäessä kierrä polvia sivulle ja sisään hengittäessä tuo polvet hallitusti keskelle. Kuuntele hengitystäsi ja toista liikettä puolelta toiselle hengityksesi tahtiin. Jos haluat, pää kiertyy aina vastakkaiselle puolelle. Selkä saa hyvää kiertoa, vatsa muokkaavaa, rentouttavaa liikettä.
 

 
 
 

 
 

Dynaaminen Kissa

Asetu nelinkontin polvet lantion alla, kädet suorina hartioiden alla. Hengitä ulos, jännitä vatsalihakset, paina lantio alas ja eteenpäin, leuka kohti rintaa. Anna selän pyöristyä. Hengitä sisään, vie lantio taakse, leuka eteen. Anna selän suoristua, luonnollisesti notkistua. Toista harjoitus rauhallisesti muutamia kertoja hengityksen rytmissä. Jos polviin tekee kipeää, voit laittaa polvien alle jotain pehmeää. Jos taas ranteet tuntuvat kipeältä, voit laittaa käden nyrkkiin ja tukea näin. Kipua ei saa tuntua.

 

 
 
 

 
 

Alaspäin katsova koira

Käy nelinkontin, laita päkiät kohti alustaa ja kohottaudu alaspäin katsovaan koiraan. Selkä suoraksi, pehmeät kyynärpäät, rento niska ja hartiat. Polvet voit jättää koukkuun tai jos hyvin taipuu, suoristat jalat ja kantapäät lattiaan. Hengitä. Anna koko pitkän linjan venyä 5-8 hengitystä. Palaa lapsen lepoasentoon ja anna kehon palautua, rentoutua.
 

 
 
 

 
 

Lapsen lepoasento

Nelinkontinasennosta laske pakarat kantapäitä kohden, vatsa laskeutuu reisien väliin, otsa lattiaan, kädet jalkaterien viereen. Hengitä vapaasti 5-8 hengitystä. Irrottaudu lapsiasennosta nousemalla selkä pyöreänä, nikama nikamalta, polviasentoon.
 

 
 

Tuo kämmenet vastakkain sydämen kohdalle, käännä leukaa kohti sormiasi, kumarra  ja kiitä kehoasi.

 
 

Namaste.

 

 

 
 
 

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!