0

Retriitit

˜ RETRIITTI (< ransk. retrait, ’vetäytyminen’) Retriitin aikana opettelemme hengittelyä, kehon kuuntelua ja pysähtymistä – unohtamatta ihanaa, lempeää Hathajoogaa ja Äänimaljarentoutusta. Ulkoilemme kauniissa luonnossa, nautimme

Lue lisää »

Jooga

∼ Joogatunnillani opetellaan rentoutumaan, hengittämään, vahvistamaan ja kuuntelemaan omaa kehoa lempeän Hathajoogan keinoin. Rentoutuksessa käytän hyväksi maagisia Äänimaljoja. Tarvitset vain mukavan asun, maton ja filtin,

Lue lisää »

Äänimaljarentoutus

∼ Äänimalja on kaunissointuinen instrumentti, jota soitetaan joko hieromalla puisella kapulalla tai villasta huovutetulla iskimellä. Äänimaljojen lempeä ääni soi pitkään, ja niiden soinnut rentouttavat ja rauhoittavat.

Lue lisää »

Liikkuvuutta lonkkaan!

Psoasvenytys ~ Ashva Sanchalanasana

 
Tiesitkö että kireät ja lyhentyneet lonkankoukistajat ovat useimmiten syynä selkävaivoihin? Siksi tämä Joogan psoasvenytys tulisi tehdä vaikka päivittäin.
Lonkankoukistajat koostuu useasta eri lihaksesta, joiden tarkoitus on koukistaa lonkkaa. Tällä lihasryppäällä on huomattava vaikutus koko kehoon.  Selän virheasennot, hartiajumit, niska- ja alaselän kivut saattavat usein johtua juuri näistä lihaksista. Istumatyö, heikot pakaralihakset tai vaikkapa väärällä tekniikalla toteutettu vatsalihastreeni saavat nämä lihakset häiriötilaan – ne voivat olla liian kireät, lyhentyneet tai jopa heikot. Lantio kiertyy virheasentoon ja vaikuttaa näin koko selkään.  Siksi näihin näkymättömiin lihaksiin tulisi jokaisen kiinnittää huomiota. Lonkan liikkuvuuteen voit vaikuttaa tällä joogasta tutulla lonkankoukistajan venytyksellä. Vältä pitkäaikaista istumista ja venyttele lonkakoukistajia päivittäin. Jo muutama minuutti riittää.
 
 

 
 

Helppoja joogaliikkeitä voit tehdä itsenäisesti kotonakin. Kotoisa oloasu käy hyvin joogaan, joten voit heittäytyä matolle milloin tahansa.

 
 

 
Psoasvenytys

  • Aseta kädet alustaan molemmin puolin toista jalkaa.
  • Astu toisella jalalla pitkä askel taakse.
  • Vie polvi lattiaan, suorista selkä.
  • Hartiat alas ja taakse, avaa rintakehää, pitkä niska.
  • Anna selän ja lonkakoukistajien venyä.
  • Vaihda toisinpäin ja sama homma.

Jos polvi tuntuu kipeältä alustaa vasten, laita jotain pehmikettä alle. Voit ottaa käsillä myös tukea koukkupolvesta tai jopa viedä kädet ylös, kohti taivasta, pään päälle, jolloin venytys tuntuu vielä paremmin vatsanpohjassa asti ja tasapainokin kehittyy. Kuulostele kehoa, kipua ei saa tuntua. Hengitä.
 
 

Anna keholle aikaa ja oikeanlaista liikettä.

 

 

 
 

 

”Hathajooga on joogan klassisin ja länsimaissa tunnetuin muoto.

Rauhallinen ja lempeä Hathajooga koostuu joogan perusliikkeistä, eli asanoista, ja on monien nykyaikaisten joogalajien perusta. Harjoituksissa korostuu oikea hengitystekniikka, kehonhallinta ja mielenrauha.

Hathajoogan pyrkimyksenä on tasapainottaa keho ja mieli, sekä ylläpitää elinvoimaa ja terveyttä. Harjoitusten myötä mieli rauhoittuu, keskittymiskyky paranee ja keho vahvistuu.

Harjoitukset venyttävät ja notkeuttavat lihaksia ja nivelsiteitä, pitävät selän ja nivelet joustavina, edistävät verenkiertoa ja ruuansulatusta, sekä auttavat oikean hengitystekniikan löytymisessä.”

~ Yoga Chitta Vritti Nirodha ~

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!